Porady

Jak wygląda praca w call center? Czy warto ją podjąć?

praca

Posiadanie stałej pracy to dla większości osób podstawowy sposób na to, by zapewnić sobie regularny dopływ gotówki niezbędnej do utrzymania siebie, a nierzadko także swojej rodziny. Bez tego trudno mówić o samodzielności i niezależności, którą wiele ludzi niezwykle ceni. Nie zawsze droga do zawodowej kariery jest usłana różami, trudno także oczekiwać tego, że od razu propozycja objęcia wysokiego stanowiska pojawi się w zasięgu rąk. Jedno z rozwiązań uzyskania stałego zatrudnienia stanowi praca w call center. Istnieje bardzo duża szansa na to, że większość aplikantów ją uzyska, bowiem zapotrzebowanie na personel jest naprawdę spore. O tym zajęciu wiele się mówi, jednak niekoniecznie w pozytywny sposób. Co jest prawdą, a które aspekty można uznać za plotki lub sporadyczne incydenty?

Praca w call center – jak wygląda takie zajęcie?

Zacznijmy od tego, że nie istnieje uniwersalna odpowiedź na pytanie, na czym polega praca w call center. Dlaczego? To bardzo proste! Zakres działań na tym stanowisku jest bardzo szeroki i uzależniony od tego, w jakiej branży funkcjonuje firma, z którą została nawiązana współpraca. Najprościej rzecz ujmując, wszystko sprowadza się do telefonicznego kontaktu z konsumentami oraz do ich obsługi. Wiele osób mylnie utożsamia to zajęcie wyłącznie z uporczywym dzwonieniem do osób potencjalnie zainteresowanych nabyciem określonych produktów bądź usług. Owszem, ma to coś wspólnego z tym, jak wygląda praca w call center, ale to tylko jedna z licznych możliwości.

Na czym polega praca w call center? Zatrudniając się na takim stanowisku, wcale nie trzeba wykonywać połączeń. Równie dobrze można je odbierać, przyjmując w ten sposób zgłoszenia od konsumentów, którzy na przykład pragną przedłużyć posiadaną już umowę, skorzystać z profesjonalnej pomocy albo dokonać reklamacji. Nie zawsze wchodzi się także w rolę handlowca. Personelowi często zleca się przeprowadzanie ankiet lub potwierdzanie zgromadzonych wcześniej danych. Oprócz prowadzenia rozmów do obowiązków zazwyczaj należy również przekierowywanie zadań, ich ewidencjonowanie w stosownym systemie oraz tworzenie zestawień. Wszystko zależy od tego, czym zajmuje się firma, która korzysta z tego rozwiązania. Działy call center w Katowicach i we wszystkich innych miastach stanowią bowiem część banków, korporacji informatycznych, przedsiębiorstw z branży technicznej, odzieżowej oraz wielu innych.

Umiejętności, które ułatwią odnalezienie się na stanowisku

Czy praca w call center jest trudna? Na pewno nie w taki sposób, w jaki mogłoby się wydawać. Po pierwsze, zanim osoba zatrudniona na stanowisku zacznie realizować przydzielone zadania, przechodzi kompleksowe szkolenia. Otrzymuje również specjalnie przygotowane scenariusze rozmów i instrukcje dotyczące tego, jak reagować w konkretnych sytuacjach. Z tego względu nie musi na bieżąco się zastanawiać, niepokojąc się przy tym, że podjęła niewłaściwą decyzję i popełniła błąd. Osoby, które zostały niedawno zatrudnione, posiadają swoich przełożonych, którzy służą radą i fachową pomocą. Nigdy nie są pozostawione bez pomocy i mogą liczyć na wsparcie. Warto podkreślić, że na takim stanowisku zazwyczaj zostaje się zatrudnionym nawet wtedy, gdy chętny nie może pochwalić się imponującym doświadczeniem zawodowym.

Gdy chętnych zainteresuje praca w call center, zaczynają się zastanawiać, czy to zajęcie dla nich. To indywidualna kwestia. Jednak nie sposób zaprzeczyć, że jest to opcja, która posiada zarówno zalety, jak i wady. Do pierwszej grupy należy głównie forma zatrudnienia, którą najczęściej stanowi umowa o pracę w określonym wymiarze godzin. Jest to jednoznaczne z faktem, że przebywając na zwolnieniu chorobowym, również otrzymuje się wynagrodzenie. Nie trzeba martwić się także sytuacją, gdy firma postanowi zwolnić pracownika z dnia na dzień i bez podania konkretnej przyczyny. To stabilizacja, która odgrywa dziś dużą rolę. Obowiązki wykonywane są w biurze, bez angażowania siły fizycznej. Trzeba jednak wykazać się sporą odpornością na presję czasu, rywalizację oraz niemiłe komentarze ze strony klientów.

Podobne artykuły